ویژگی های بالینی ساده می تواند به درمان فردی دیابت نوع 2 کمک کند

29 آوریل 2019- مطالعه جدید محققان دانشکده پزشکی دانشگاه Exeter نشان می دهد که ویژگی های فردی مانند وزن و سن فرد در زمان تشخیص دیابت، روش ساده ای برای انتخاب داروهایی است که احتمالا بهترین داروها برای درمان بیمار است.

شواهد بدست آمده از تحقیقات جدید منتشر شده در The Lancet Diabetes and Endocrinology، نشان می دهد که استفاده از این ویژگی ها، ساده تر و موثرتر از مدل شناسایی شده توسط محققان سوئدی در سال گذشته است که بزرگسالان مبتلا به دیابت را به پنج زیر گروه تقسیم کرده بود. در عوض، تحقیقات جدید نشان می دهد که استفاده از امکانات بالینی ساده، راهی بهتر برای هدایت درمان و شناسایی افرادی است که در معرض خطر بیشتری برای عوارض این بیماری از جمله بیماری کلیوی هستند.

دکتر John Dennis نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ثابت شده است که همه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نباید بطور مشابه درمان شوند، اما در حال حاضر هیچ راهی برای تعیین اینکه چه نوع قرصی به احتمال زیاد برای یک فرد خاص بهتر است، وجود ندارد. تحقیقات ما نشان می دهد که ویژگی های بالینی واقعا ساده مانند سن فرد در هنگام تشخیص، جنسیت و عملکرد کلیوی بیمار، یک روش بسیار موثر و عملی برای شناسایی بهترین قرص برای یک فرد خاص و شناسایی افرادی است که در معرض خطر ابتلا به عوارض هستند. این رویکرد به معنای طبقه بندی افراد در زیرگروه های جداگانه ی دیابت نیست. در حقیقت، ما توانستیم از مشخصات دقیق شخص استفاده کنیم تا اطلاعات دقیقتری برای هدایت درمان فراهم کنیم.

در این مطالعه ی جدید که توسط شورای تحقیقات پزشکی پشتیبانی شد، اطلاعات بیش از 8،500 شرکت کننده در دو آزمایش بالینی مستقل بررسی گردید. محققان دریافتند که روش ساده ی آنها، اطلاعات بسیار بهتری نسبت به طبقه بندی پیشنهادی دیابت بالغین به پنج زیرگروه، که توسط محققان سوئدی در همان مجله در ماه مه  سال 2018 پیشنهاد شده بود، در اختیار پزشکان قرار می دهد.

پروفسور Andrew Hattersley از دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر که هدایت این تحقیق را بعهده داشت، گفت: مدیریت افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پیچیده است و ما به روش های مبتنی بر شواهد بیشتری هم اکنون نیاز داریم. در این تحقیق، ما استفاده از ویژگی های بالینی ساده را برای کمک به پزشکان بمنظور مدیریت بهتر بیماران بررسی نموده و دریافتیم که استفاده از اندازه گیری های ساده ای که بسادگی در درمانگاه ها قابل دسترس هستند، می تواند منجر به بهبود پیش بینی نتایج بیماران شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-04-simple-clinical-features-personalise-diabetes.html